مطالب عمومی

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

حمایت از کسانی که خودکشی می کنند

اگر در اطرافیان خود کسی را دارید که دچاره ضربه روحی شده است و باید دنبال این باشید که بدانید حمایت از کسانی که خودکشی می کنند چگونه باید صورت گیرد. افرادی که دچار تنهایی می شوند ممکن است دچار احساساتی از قبیل ترس، اضطراب ،افسردگی، بی حوصلگی، خشم، به هم ریختگی، حساسیت و .. شوند. به ویژه در ایام فاصله گذاری اجتماعی این موضوع برای افراد بسیاری پیش خواهد آمد. در ایام کرونایی سالمندان، کارکنان بخش سلامت، افرادی که پیش زمینه اختلالات روانی دارند و افراد که دچار مشکلات مالی شده اند به شدت در معرض فشار های روانی هستند. در چنین شرایطی افکار خودکشی و اقداماتی در این راستا افزایش نیز خواهد یافت. به ویژه در این شرایط باید ارتباط خود را این عزیزانتان بیشتر از قبل کنید.

 

تشخیص علائم منجر به خودکشی

اگر در شرایط مانند روزهای فعلی جهان، امکان دسترسی نزدیک به عزیزانتان را ندارید، باید حتماً از طریق شبکه های مجازی و انلاین با آن ها تماس برقرار کنید. باید مراقب عزیزانمان باشیم و متوجه باشیم که فشار های روانی ممکن است ان ها را دچار فروپاشی کند تشخیص علائم فردی که قصد خودکشی دارد معمولاً در ملاقات چهره به چهره راحت تر قابل تشخیص است. حالت های صورت فرد فشار روانی را به طور کامل نمایان می کند.

در شرایط قرنطینه ممکن است گوشه گیری فرد از تماس های مجازی و ابراز علاقه به تنها ماندن و عدم تمایل به صحبت کردن را بتوان از علائم اقدام به خودکشی دانست. فرستادن پیام های خیلی کوتاه ویا جواب ندادن به پیام همگی نشانه های خطر هستند.

در جملات این افراد عباراتی نظیر دست از سرم بردارید یا دلیلی برای زندگی نمی بینم را می توانید بشنوید. این جملات نشان دهنده ی بن بست ذهنی در فرد است.

 

تاثیر صحبت کردن

برای حمایت از کسانی که خودکشی می کنند و در این افکار هستند لازم است که شما به عنوان اعضای خانواده، دوست یا بستگان زمانی را برای صحبت کردن با آن ها اختصاص دهید. این کار برای نجات جان عزیزانتان بسیار حیاتی و ضروری است.

می توانید مکالمه ی خود را با حوال پرسی شروع کنید و به آن ها بگویید مثل همیشه نیستند و این گفتگو توجه شما به آن را نشان خواهد داد. در فضای مجازی نیز می توانید از ارتباط تصویری استفاده کنید تا چهره ی فرد را ببینید و بهتر گفتگو کنید. در گفتگو به جای استفاده از عبارت نفی و جملاتی نظیر دوانه نشو، احساس هم دردی به او بدهید و بگویید که شرایطش را درک می کنید و این شرایط بسیار سخت است.

حمایت از کسانی که خودکشی می کنند و قصد این کار را دارند می تواند به جلوگیری از این اتفاق شدیداً کمک کند.

منبع: https://bit.ly/2Wzsc0C

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

تغذیه ضروری در سن بالا

بدن ما با افزایش سن تغییر می کند؛ به همین خاطر تغذیه ضروری در سن بالا، با تغذیه در سنین جوانی متفاوت است. تغذیه از غذا و آب تامین می شود. نیازهای غذایی برای زنان و مردان و با توجه به شرایط پزشکی خاص، سطح فعالیت و سن متفاوت می شود.

غذا انرژی و مواد مغذی لازم برای سالم ماندن را در اختیار ما قرار می دهد. زنان و مردان به پروتئین (گوشت، ماهی، لبنیات، لوبیا و آجیل)، کربوهیدرات (غلات)، چربی های سالم (روغن سالم)، ویتامین ها، مواد معدنی و آب احتیاج دارند. این غذاها به جلوگیری از برخی بیماری ها مانند پوکی استخوان، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان ها کمک کند.

 

مراقبت های تغذیه ای

در هر وعده غذایی انواع غذاهای سالم را انتخاب کنید: میوه ها، سبزیجات، پروتئین و غلات. از کالری های ناسالم مانند کیک، کلوچه، چیپس، نوشابه پرهیز کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که دارای چربی و کلسترول کم باشند. از چربی اشباع و ترانس خودداری کنید؛ چربی اشباع شده از حیوانات (گوشت قرمز و لبنیات)  و چربی ترانس در غذاهای فرآوری شده یافت می شود که شامل کالاهای پخته شده بسته بندی شده نیز می شود.

برچسب روی بسته های غذایی را بخوانید. برچسب ها به شما می گویند چه مقدار کالری، چربی، کلسترول، سدیم، کربوهیدرات و پروتئین در هر بسته هست. در هر وعده غذایی از مواد مغذی مناسب استفاده کنید. مواد مغذی شامل کلسیم؛ فیبر؛ ویتامین A  و ویتامین C است و مواد غذایی مضرّ شامل چربی(چربی های اشباع و ترانس)؛ کلسترول و سدیم است.

 

مصرف نمک

با افزایش سن، سدیم دغدغه زنان و مردان است. پس از سن 50 سالگی، افراد نباید بیش از 1500 میلی گرم در روز نمک مصرف کنند که تقریباً معادل دو سوم یک قاشق چایخوری است. نمک سفره را به غذای خود اضافه نکنید. غذاهای کنسرو شده و گوشتهای فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. مقداری سدیم برای اعصاب شما مفید است. اما بیش از حد می تواند خطرات شما را در مورد برخی شرایط پزشکی افزایش دهد. سدیم بیش از حد باعث می شود بدن شما مایعات را حفظ کند. این می تواند منجر به فشار خون بالا ، بیماری قلبی و سکته مغزی شود. برای خانم های بالاتر از 50 سال و یائسه ها، سدیم بیش از حد باعث از بین رفتن کلسیم استخوان ها و پوکی استخوان می شود.

 

ایمنی غذا

ایمنی مواد غذایی یکی دیگر از نگرانی های زنان و مردان بالای 50 سال است. با افزایش سن، بدن ما قادر به مقابله با عفونت هایی که از غذاهای غیر ایمن حاصل می شود، نیست. غذاهای خام را خوب ضدعفونی کنید و بشویید. هنگام تهیه غذا، دست ها و ابزارهای برش را تمیز نگه دارید. غذای خود را تا دمای لازم بپزید. در مجموع لازم است که به ایمنی غذا هم مانند تغذیه ضروری در سن بالا، توجه داشته باشید.

منبع: https://bit.ly/3haTYbS

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

آینه بغل خودرو

آینه بغل خودرو یکی از مهمترین اجزای بیرونی یک خودرو است که برای حفظ جان سرنشینان اهمیت حیاتی دارد. تقریباً تمام وسایل نقلیه در دو طرف خود آینه دارند و به راننده کمک می کنند تا دید بهتری نسبت به اطراف و پست سر خود داشته باشد. تنظیم زاویه دید در آینه بغل خودرو در کاهش تصادفات بسیار اثرگذار است. به طوریکه نداشتن آن منجر به جریمه های قانونی خواهد شد.

 

انواع آینه بغل خودرو

شاید خودرو های اولیه از داشتن آینه بغل بی بهره بودند زیرا تعداد خودرو ها انقدر زیاد نبود که نیاز به این ابزار وجود داشته باشد. اما امروزه انواع مختلفی از آینه بغل توسط طراحان خودرو، طراحی و تولید شده است. خودروهای لوکس و گرانقیمت از آینه های گرانتری نیز برخوردارند. این آینه ها دارای حسگر هستند و چراغ LED دارند و تنظیم آن ها به صورت دستی انجام نمی شود. البته اگر برق خودرو دچار مشکل شود تنظیمات آینه نیز با مشکل مواجه خواهد شد. تعبیه گرمکن برای این آینه ها نیز در زمستان از یخ زدگی و بخارگرفتگی جلوگیری می کند.

 

آسیب به آینه بغل

در مورد خودرو هایی که حسگر خودکار برای جمع کردن آینه بغل دارند، معمولاً آسیب کمتری گزارش شده است. اما رانندگانی که هنگام پارک کردن خودرو اقدام به جمع کردن آینه ها نمی کنند بیشترین احتمال تصادف و خرابی آینه بغل خودرو را دارند. معمولاً جنس آینه بغل خودرو از پلاستیک فشرده یا کائوچو تهیه می شود و آسیب پذیری آن نسبت به دیگر اجزای بیرونی خودرو بالاتر است.

از طرفی گذر زمان و قرار گرفتن آینه های بغل خودرو در معرض تغییرات آب و هوایی و بارش برف و باران به مرور زمان سبب پدید آمدن خط و خش روی آینه ها می شود که با استفادهاز پولیش می توان آن را رفع نمود و ظاهر بهتری برای خودرو فراهم کرد.

 

تعویض آینه بغل خودرو

برای تعویض آینه بغل به ابزار مخصوص نیاز است و اهل فن معمولاً ابزاری که بتواند چنین کاری را انجام دهد در اختیار دارند. برای مثال در مورد ماشینی مثل پراید افرادی وجود دارند که خود بتوانند اقدام به تعویض آینه کنند و ابزار را در اختیار داشته باشند. البته برای تعویض آینه بغل به طوری کلی بهتر است که از تعمیر کار خودرو در محل استفاده شود و خودرو با آینه ی شکسته در تردد در خیابان ها نباشد.

 

آینه بغل خودرو های لوکس

خودروهای لوکس از قبیل مازراتی، بی ام و، بنز و لامبورگینی به طور کلی قیمت لوازم جانبی بالایی دارند. از طرفی برخی از سودجویان ممکن است قطعات تقلبی و غیر اصل را به قیمت بالاتری به مشتریان بفروشند. با وجود اینکه قیمت آینه بغل خودرو های لوکس نسبت به خودرو های داخلی بالاست، باید مراقب اینگونه سودجویی ها نیز بود.

منبع: https://bit.ly/3j562gv

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

موثرترین دمنوش های گیاهی برای اعصاب کدامند؟

نیاز به نوشیدن بهترین دمنوش برای اعصاب زمانی بیشتر احساس می شود که زندگی انسان امروزی آرامش و نشاط سابق را ندارد. اضطراب ها و استرس های روانی و همچنین وجود غم و افسردگی کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و گاه افراد را از داشتن زندگی روزمره ی معمولی خود نیز باز می دارد. باقی ماندن در وضعیت استرس و اضطراب می تواند منجر به ابتلا به بیماری های سخت و صعب العلاجی نظیر بیماری های خود ایمنی شود. عدم توانایی در دور کردن استرس و اضطراب سبب می شود راندمان کاری افراد پایین بیاید و کیفیت زندگی خود را از دست بدهند. به همین دلیل قصد داریم چند دمنوش عالی برای ایجاد آرامش اعصاب را به شما معرفی کنیم.

معرفی پکیج آرامش و اعصاب نیوشا

در پکیج آرامش و اعصاب نیوشا انواع بهترین دمنوش برای اعصاب گرد آورده شده است تا در زندگی های شهری و پر استرس امروزی تسکینی برای روح و روان و جسم باشد. داشتن استرس و اضطراب می تواند کیفیت تحصیلی، کارایی شغلی را پایین بیاورد و روابط فرد با دیگران را دچار مشکل کند. بنابراین لازم است که هر چه سریعتر فرد از تمام تنش های روانی رها شود. به این ترتیب یکی از بهترین و ساده ترین گزینه ها مصرف دمنوش های آرامش و اعصاب نیوشاست. دمنوش های آرامش و اعصاب نیوشا شامل ترکیبی از گیاهان آرام بخش و مقوی اعصاب نظیر بادرنجبویه، بهارنارنج، به لیمو، گل گاو زبان و … است که در ترکیب با چای سیاه نیز عرضه می شود.

فواید استفاده از دمنوش های پکیج آرامش و اعصاب نیوشا

استفاده از دمنوش های مفید برای آرامش اعصاب فواید زیادی در پی خواهد داشت. این دمنوش ها سبب آرامبخشی و بهبود کیفیت خواب می شوند. می توانند تا حد زیادی از اضطراب در وجود افراد بکاهند و تپش قلب نامنظم را درمان کنند. دمنوش های آرامش اعصاب نوعی مسکن قوی محسوب می شوند. همچنین قابلیت بهبود تنگی نفس و قطع سکسکه را نیز دارند و به خوبی موجب درمان بیماری های اعصاب و روان می شوند. به طور معمول پس از گذشت 20 روز از مصرف دمنوش ها اثر آن ها نمایان می شود و درمانی که اتفاق می افتد بی بازگشت طبیعی خواهد بود و عوارضی نیز ایجاد نخواهد کرد. انواع املاح معدنی موجود در دمنوش های گیاهی آرامبخش نیز از بر جنبه های مختلف سلامتی در بدن انسان تاثیرگذارند و موارد ذکر شده تنها بخشی از فواید انواع بهترین دمنوش برای اعصاب در پکیج نیوشا است.

خواص چای بادرنجبویه

چای بادرنجبویه نیوشا یکی از پر فایده ترین دمنوش های آرامش اعصاب است. در بادرنجبویه موادی چون رزمارینیک اسید، اورسولیک اسید و اولئانولیک اسید وجود دارد و به نوعی بازدارنده ی فعالیت آنزیم گاباترانس آمیناز هستند. این آنزیم نوعی رابط عصبی مهم در مغز است که با بازدارندگی در خصوص فعالیت آن تسکین اعصاب رخ می دهد. اما این بازدارندگی با مواد طبیعی بادرنجبویه انجام می شود و عوارضی ندارد. داروهای شیمیایی آرامش اعصاب نیز بعضاً چنین نقشی دارند اما در نهایت سیستم عصبی را دچار مشکلات و عوارضی خواهند کرد. ژرانیول و کافئیک اسید در بادرنجبویه ضد تشنج و آرامبخش سیستم اعصاب است. در هر صورت مهمترین تاثیری که بادرنجبویه بر سیستم اعصاب دارد به دلیل عملکرد گابا در انتقال پیام های عصبی است.

خواص گل گاو زبان و سنبل الطیب

تقریباً کسی نیست که در عمر خود از خواص گل گاو زبان و سنبل الطیب بی اطلاع بوده باشد. این دو گیاه دارویی فوق العاده اثرات مطلوبی در رفع افسردگی و ایجاد آرامش روانی دارند. پژوهش هایی که در مورد این گیاهان انجام گرفته است به خوبی نشان می دهد که نسبت به دارونما ها برتری داشته و علاوه بر این عوارض جانبی ایجاد نکرده اند.

چای دارچین برای اعصاب

خواص چای دارچین بسیار زیاد است. این ادویه ی پر مصرف خواصی نظیر تنظیم قند خون دارد و می تواند به عنوان داروی ضد اسپاسم معرفی شود. علاوه بر این دارچین به عنوان ماده ای ضد میکروب و ضد التهاب قوی عمل می کند و به تنهایی می توان از آن به عنوان یکی از بهترین دارو های انرژی بخش و آرامش بخش اعصاب و روان یاد کرد. علاوه بر این ها دارچین برای مشکلات عصبی به وجود آمده برای دستگاه گوارش نیز فوق العاده مفید است و بی اشتهایی و نفخ معده را درمان یم کند.

خواص بهار نارنج برای اعصاب

پژوهش های بسیاری تاثیر عصاره ی بهارنارنج بر سیستم عصبی موش های آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار دهده است. این ماده را با دارو های شیمیایی نظیر دیازپام و کلرودیازپوکساید مقایسه کرده اند. نتایج حاصل از آزمایش های in vitro روی موش ها نسان داده است که عصاره ی بهار نارنج به حد زیاد و چشمگیری اثرات آرامبخشی دارد و اضطراب را تسکین می دهد. همچنین در مورد زنانی که برای بار اول زایمان می کنند، بهار نارنج به اندازه ی زیادی سبب کاهش استرس زایمان شده است. بوی بهار نارنج مسیر بویایی در سیستم لیمبیک مغز را تحریک می کنند و سبب بهبود روحیه ی مادر حین زایمان می شود. جالب است که اسانس بهار نارنج از طریق تنفس نیز جذب می شود و اثرات خود را خواهد گذاشت. به همین دلیل بهار نارنج بهترین دمنوش برای اعصاب محسوب می شود.

خواص به لیمو برای اعصاب

دمنوش به لیمو از این جهت بهترین دمنوش برای اعصاب است که می تواند سلول های عصبی را از مرگ سلولی محافظت کند. استرس اکسایشی بدترین نوع استرس و تخریب کننده ی اعصاب است. این نوع از استرس می تواند منجر به آسیب های DNA نیز بشود. بنابراین قبل از اینکه استرس ها شما را دچار مشکلات عصبی و بیماری های غیر قابل درمان کنند باید برای رفع آن چاره ای بیندیشید. خواص دارویی به لیمو برای حفظ اعصاب فوق العاده است  و به اندازه ی ماده ی بنزودیازپین در آرامبخشی موش ها تاثیر دارد.

مقایسه ای بین بادرنجبویه و به لیمو

انواع بهترین دمنوش برای اعصاب که در پکیج آرامش و اعصاب نیوشا عرضه می شود، اثرات آرامبخشی به همراه دارد. البته تفاوت های کمی نیز بین دمنوش ها با هم وجود دارد. برای مثال بادرنجبویه گیاهی است که اثرات خواب آوری به همراه ندارد و تاثیرگذاری آن در زمان صبح بیش از دیگر زمان های شبانه روز است. بادرنجبویه علاوه بر ایجاد آرامش قدرت تمرکز را نیز بالا می برد. در مقابل بهارنارنج و به لیمو آرامبخش قوی هستند و در عین حال می توانند خواب آوری ایجاد کنند. به همین دلیل توصیه می شود این دو دمنوش در زمانی نزدیک به زمان خواب مصرف گردند تا کیفیت خواب را نیز بالا ببرند. البته مصرف هر کدام از این دمنوش ها در زمان اضطراب و استرس در هر ساعتی از شبانه روز توصیه می شود.

دوره مصرف دمنوش نیوشا برای آرامش و اعصاب

استفاده از انواع بهترین دمنوش برای اعصاب نیوشا در دوره های 20 روزه، 40 روزه و یا 60 روزه توصیه می شود. با استفاده از دوره ی 20 روزه از دمنوش های آرامش و اعصاب نیوشا می توانید نتایج رضایت بخش آن را مشاهده نموده و در ادامه از دوره های 40 روزه و 60 روزه برای تثبیت اثر این دمنوش ها بر رفع استرس و اضطراب و همه ی تنش ها روانی بهره بگیرید. برای اثر بخشی این دمنوش ها لازم است در دوره ی معینی به صورت منظم و روزانه از این دمنوش ها استفاده نمایید.

منبع: https://bit.ly/2Dr0H2G

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

بخار گرفتن شیشه عینک

بخار گرفتن شیشه عینک

بخار گرفتن شیشه عینک برای افراد بسیاری در دنیا مساله ساز است. در بیشتر نقاط دنیا از هر سه نفر، دو شخص از عینک های اصلاح عیوب انکساری چشم استفاده می کنند. در شرایط کرونایی دنیای امروز بخار گرفتن شیشه عینک در اثر پوشیدن ماسک این افراد را در همه جای دنیا آزار می دهد. برای جلوگیری از این مشکل باید در نحوه ی پوشیدن ماسک تجدید نظر کرد.

 

چرا هنگام استفاده از ماسک شیشه ی عینک بخار می کند؟

افرادی که از عینک استفاده می کنند همواره این موضوع را تجربه کرده اند که در زمان خروج از محل گرم به سرد و یا هنگان باز کردن در فر شیشه های عینک بخار می گیرد. زمانی که شما از ماسک استفاده می کنیدف تنفس گرم از درز های بالایی ماسک به سمت گونه های شما حرکت می کند و این هوای گرم روی شیشه ی عینک می نشیند و دید شما را مسدود می کند. زمانی که هوای گرم به شیشه ی سرد برخورد کند بخارگرفتگی ایجاد خواهد شد. به همین دلیل در هوای سرد زمستان این مشکل برای افرادی که از عینک استفاده می کنند تشدید می شود.

 

درز های بالایی را بپوشانید

ماسک های پزشکی معمولاً نواری فلزی در بالای ماسک دارند که به قالب بینی شما در می آید و کمک می کند کمترین مقدار هوای بازدم به سمت بالا راه پیدا کند و شیشه های عینک را بخار گرفته کند.

 

کش ماسک را سفت کنید

محکم کردن کش ماسک در دور سر یا دور گوش ها کمک می کند ماسک بهتر روی گونه ها بنشیند و درزی برای عبور هوای بازدم به سمت عینک نداشته باشد. البته این محکم کردن ماسک به اثرات حفاظتی آن نیز کمک می کند. زیرا درست نیست که هوای دم و بازدم از اطراف ماسک عبور کند و هوا باید از ماسک رد و بدل شود.

 

استفاده از نوار چسب

راه کار دیگر برای درزبندی ماسک ها استفاده از چسب های پزشکی یا ورزشی برای بستن قسمت بالایی ماسک است. این راهکار را بیشتر دانشجو های شته ی پزشکی در طی دوران تحصیلی خود می آموزند و استفاده می کنند. دقت کنید از چسب نواری معمولی نباید استفاده کرد وگرنه پوست صورت شما دچار حساسیت خواهد شد. استفاده از نوار چسب دور ماسک به ویژه در زمانی که شما از افراد بیمار مراقبت می کند بسیار حائز اهمیت است.

 

محصولات ضد بخار

محصولات تجاری برای ضد بخار کردن شیشه ی عینک در بازار وجود دارد که در کارایی برخی از آن ها تردید وجود دارد. به نظر می رسد از بین راهکار های موجود بستن درزهای ماسک بهترین راه باشد و ضمناً با ورود به فصل گرما مشکل بخار گرفتگی شیشه های عینک بسیار کمتر خواهد شد. گفته می شود استفاده از آب و صابون روی شیشه ی عینک و خشک شدن این محلول روی شیشه ها می تواند تا نیم ساعت مانع بخار گرفتن شیشه عینک شود.

منبع: https://bit.ly/3iE2h1o

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

اهمیت سپاسگزاری

همه می دانیم سپاسگزاری، خوب است؛ اما اهمیت سپاسگزاری بیش از این است؛ قدردانی برای بدن خوب است. مفهومش ساده است. ذهن سالم = بدن سالم. راه های زیادی برای کسب فواید سپاسگزاری وجود دارد؛ برای مثال، یادداشت کردن و یاد آوری نعمت ها، مدیتیشن و دعا کردن. سپاسگزاری علاوه بر ازدیاد نعمت ها، در حفظ سلامت روانی و جسمی موثر است.

 

تاثیر سپاسگزاری بر مغز

قدر دانی برای مغز مفید است. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که برخی عملکردهای بدن از جمله اشتها، خواب، دما، متابولیسم و ​​رشد را تنظیم می کند. هیپوتالاموس مغز، وقتی شکرگزاری می کنیم و یا عملی را از سر مهربانی انجام می دهیم، فعال می شود. اعمال مهربانی و احساس قدر دانی، سطح دوپامین را در مغز افزایش می یابد و باعث ایجاد احساس بسیار خوبی در فرد می شود که انگیزه پیدا می کند دوباره تشکر کند و به دیگران مهربانی کند. تحقیقات در مورد فواید قدر دانی نشان می دهد که این اثرات عصبی، فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد.

 

خواب بهتر

قدردانی باعث افزایش کیفیت خواب می شود. خواب یک نیاز حیاتی است که توسط هیپوتالاموس کنترل می شود. وقتی روی نعمت ها متمرکز می شویم و احساس قدردانی در ما فعال است، باعث می شود راحت تر به خواب برویم و خواب عمیقی را تجربه کنیم. این البته تأثیر متقابل بر سلامتی دارد و مزایای سپاسگزاری را بیشتر می کند. به عنوان مثال، خواب به بسیاری از عملکردهای بدن مرتبط است و می تواند اضطراب، افسردگی، درد و استرس را برطرف کند. همچنین سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند؛ یعنی به طور کلی سالم تر می شویم.

 

تسکین استرس

خواب خوب به معنای آرامش بیشتر است. در خواب، فشار ناشی از کار و دیگر ناراحتی های عاطفی کاهش می یابد. قدردانی از نظر جسمی نیز برای قلب و سیستم عصبی مفید است و ما را در مقابل آسیب ها و وقایع استرس زا مقاوم می کند. حتی بیمارانی که روحیه سپاسگزاری دارند، زودتر از سایرین روند بهبودی را طی می کنند.

 

افزایش انرژی و نشاط

تحقیقات نشان داده است که افراد سپاسگزار سطح انرژی بالاتری دارند؛ آرام تر، شاد تر و سالم تر هستند. طبیعتاً، این فواید سپاسگزاری، ما را به این نتیجه می رساند که روحیه سپاسگزاری باعث افزایش طول عمر می شود. مهم نیست که این فواید، به دلیل قدرت مثبت نگری است یا به دلیل افزایش سطح دوپامین در مغز است که در پی آن یک واکنش زنجیره ای ایجاد می شود و مزایای سپاسگزاری را افزایش می دهد؛ در هر صورت، شواهد غیر قابل انکاری وجود دارد که نشان می دهد بدن، ذهن و روح ما از سپاسگزاری سود می برد. و این فواید و مزایا، بر اهمیت سپاسگزاری تاکید می کند.

منبع: تاثیر سپاسگزاری بر مغز چیست؟

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

ضرورت برنامه ریزی

ضرورت برنامه ریزی در زندگی زمانی مشخص می شود که گاها روز به آخر می رسد و با اینکه دایماً از کاری به کار دیگر مشغول بوده ایم، متوجه می شویم فرصتی برای تمرکز بر اولویت ها نداشته ایم. در ادامه نکاتی را برای برنامه ریزی مطح می کنیم.

 

برنامه خود را هر روز بنویسید

مهمترین نکته برای برنامه ریزی روزانه این است که برنامه خود را بنویسید. نوشتن برنامه روزانه، یک روش خوب برای مدیریت زمان است. نکته مهم این است که وقت بگذارید تا کاری را که می خواهید امروز انجام شود، انجام دهید. معین کنید که اولویت های شما چیست و لیستی از کارهای مهمی که باید انجام شود تهیه کنید. نوشتن برنامه، مغز را بی نیاز از این می کند که کارهای مهم را دائماً به خاطر بیاورد.

 

هر روز در زمان ثابتی برنامه ریزی کنید

وقتی برنامه خود را در ساعت مشخصی تنظیم می کنید، کم کم عادت می کنید. می توانید از برای هر روز، از شب قبل یا صبح همان روز برنامه ریزی کنید. بهتر است برنامه ریزی را صبح، بعد از صرف صبحانه انجام دهید که عملکرد مغز تا حدودی بهتر است.

 

لیست کارهای خانه و کار را از هم جدا کنید

خیلی راحت است که به امور مربوط به شغلمان بپردازیم و وظایف زندگی خود را کنار بگذاریم. برگه برنامه روزانه خود را با عناوین کار و زندگی از هم مجزا کنید تا بتوانید به راحتی ببینید چه کاری در هر زمینه باید انجام شود و کدامیک اولویت دارد؛ تا در آخر روز یک رضایت نسبت از رسیدگی به هر دو زمینه داشته باشید.

 

چندین بار به لیست خود مراجعه کنید

یکی دیگر از روش های کارآمد مدیریت زمان این است که در طی روز به لیست خود مراجعه کنید. لیست خود را در جایی نگه دارید که بتوانید به راحتی در طول روز به آن مراجعه کنید.

 

کارهای سریع را هم در برنامه بگنجانید

همه موارد در برنامه روزانه نباید یک کار بزرگ باشد. اینکه کاری فقط 10 یا 15 دقیقه زمان می برد، به این معنی نیست که نباید در لیست برنامه قرار بگیرد.

از آنجا که کارهای سریع به زمان و انرژی زیادی نیاز ندارند، برای زمان هایی در روز که کم انرژی هستید، عالی است. یکی دیگر از مزایای اضافه کردن کارهای سریع به لیست برنامه این است که اگر وقت کم آوردید، از اینها به راحتی صرف نظر کنید و به کارهای مهم تر بپردازید. نکته ی آخر اینکه بسیار رضایت بخش است که در پایان روز به عقب برگردید و تقریباً همه ی  کارها را انجام شده ببینید. گنجاندن کارهای سریع در برنامه باعث می شود که بتوانید همه موارد برنامه را انجام دهید و ضرورت برنامه ریزی را بهتر درک کنید.

منبع: https://bit.ly/38fTIF2

 

  • فرزانه موسوی