مطالب عمومی

  • ۰
  • ۰

سرطان در اثر دیابت

سرطان در اثر دیابت

افراد زیادی در دنیا مبتلا به دیابت نوع دو هستند. علاوه بر افزایش مشکلات قلبی، افزایش احتمال ابتلا به سرطان در اثر دیابت نیز وجود دارد. در ادامه مشکلات رایج مبتلایان به این بیماری و ارتباط بین سرطان و این بیماری را بررسی خواهیم کرد.

 

مشکلات رایج ناشی از دیابت نوع دو

دیابت نوع دو که معمولاً پس از سن 40 سالگی خود را نشان می دهدمعمولاً به علت مشکلات پانکراس در تولدی هورمون انسولین ایجاد می شود. همچنین از سوی دیگر مشکل سلول های بدن در پاسخ به این هورمون و تنظیم قند نیز عامل دیگری در ایجاد بیماری دیابت نوع دوم است.

انسولین به عنوان عامل کلیدی در تنظیم قند خود، در صورت عملکرد ناصحیح می تواند منجر به افزایش قند در خون شود. ریشه ی این بیماری را می توان در چاقی، بی تحرکی، فشار خون بالا و سابقه ی خانوادگی جستجو کرد. افراد مبتلا به این بیماری دو برابر بیشتر از دیگران به مشکلات قلبی دچار می شوند.

سکته ی قلبی به علت گرفتگی عروق و همچنین ایست قلبی به علت عدم توانایی عضلات قلب در پمپاژ خود در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم بسیار رایج است.

 

پژوهش های مرتبط با سرطان

افراد مبتلا به دیابت نوع دوم دو برابر دیگر افراد در جامعه امکان ابتلا به سرطان های کبد و لوزالمعده را دارند، 30% بیشتر از دیگران به سرطان روده مبتلا می شوند و 20% بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به سرطان سینه را دارند.

 

چرا خطر ابتلا به سرطان بیشتر می شود؟

دو نظریه مختلف برای بررسی ارتباط بین سرطان و بیماری دیابت مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از انواع سرطان از گلوکز به عنوان سوخت کلیدی استفاده می کنند. به همین دلیل افزایش سطح گلوکز در خون می تواند رشد سلول های سرطانی را تسریع کند.

همچنین انسولین نیز می تواند به عنوان عامل دیگری برای رشد سلول های سرطانی مطرح شود. در مراحل اولیه ابتلا به دیابت نوع دوم سطح انسولین در خون بالا می رود و خود عاملی برای پیشرفت سرطان خواهد شد.

 

فضایی برای بهتر شدن

مبتلایان به دیابت نوع دوم مستعد درگیری با بیماری های بسیاری هستند و لازم است تا اندازه ی زیادی در مورد وضعیت خود هوشیار باشند و شرایط را تحت کنترل بگیرند. متعادل نگهداشتن سطح قند خون با مصرف منظم دارو ها و تزریق انسولین در صورت نیاز بسیار مهم است.

استفاده ی منظم از دارو ها و داشتن رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش منظم در عمل می تواند اثرات مخرب این بیماری بر بدن را کاهش دهد و امکان پیشرفت بیماری های دیگری نظیر بیماری های قلبی و سرطان را در بدن محدود کند. کنترل سبک زندگی به خوبی می تواند از احتمال ابتلا به سرطان در اثر دیابت نوع دوم بکاهد.

منبع : https://bit.ly/2Qn0v7V

  • ۹۹/۰۶/۰۴
  • فرزانه موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی