مطالب عمومی

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کشمش چه خاصیتی دارد

کشمش در رژیم غذایی تمام گروه های سنی جای دارد و البته شاید مردم با دقت ندانند که کشمش چه خاصیتی دارد. مواد مغذی موجود در کشمش به حدی زیاد است که به عنوان خوراکی انرژی دهنده، الکترولیت، سرشار از ویتامین و مواد معدنی شناخته می شود. پژوهش ها نشان می دهد که مصرف منظم و روزانه ی کشمش حتی می تواند فشار خون را نیز کاهش دهد ودر مقایسه با دیگر تنقلات تاثیرات شگفت انگیزی بر سلامتی دارد.

ترکیبات فنولی موجود در کشمش سبب پیشگیری از سرطان و کمک به درمان بیماری های مزمن می شود.

 

کشمش چگونه تولید می شود؟

در این زمان معمولاً کشمش را از انگور های بی دانه تهیه می کنند. به صورت محلی پس از برداشت انگور، با پهن کردن آن زیر نور آفتاب در سینی های بزرگ و خشک کردن انگور ها، کشمش تهیه می کنند. اکسایش و کاراملی شدن قند طی این فرآیند سببی برای تیره بودن رنگ کشمش است. در شرایط غیر سنتی ممکن است کشمش ها را خشک کنند و به طور کلی فرآیند خشک کردن بر غلظت مواد آنتی اکسیدان در کشمش موثر است.

کشمش سبز البته بدون داشتن رنگ تیره، بالاترین سطح مواد آنتی اکسیدان و مواد فنولیک را دارد.

 

ارزش غذایی کشمش

کشمش ها به سه صورت طبیعی (آفتاب خشک)، مصنوعی و با دی اکسید گوگرد (کشمش تیزآبی)، خشک می شوند. برهلاف دیگر میوه های خشک هیچگونه شیرین کننده ای به کشمش افزوده نمی شود. کشمش علاوه بر تامین انرژی فوق العاده، سرشار از فیبر، پتاسیم، آهن و دیگر املاح ضروری است و هیچگونه چربی اشباع و کلسترولی در آن وجود ندارد. ویتامین ب6  و ویتامین کا نیز در کشمش وجود دارد.

 

کاهش پوسیدگی دندان و بیماری های لثه

برخلاف آنچه که شما از خوراکی های شیرین در ذهن دارید، کشمش تأمین کننده ی سلامت دهان و دندان است. کشمش دارای خواص ضد باکتری استو رشد باکتری های عامل پوسیدگی در دهان را متوقف می کند.

 

کمک به گوارش

کشمش به دلیل داشتن درصد بالایی فیبر خوراکی، کمک زیادی به گوارش خواهد کرد. کشمش می تواند در درمان هردو مشکل یبوست و اسهال موثر باشد.

 

کاهش فشار خون و خطر سکته

مصرف کشمش به صورت روزانه به عنوان میان وعده و جایگزین اسنک ها، در کاهش فشار خون بالا نقش دارد. کشمش حاوی الکترولیت های مناسب برای قلب نظیر پتاسیم است. پتاسیم ماده ی حیاتی برای عملکرد مناسب سلول ها، بافت ها و اندام هاست. پتاسیم کافی در بدن مانع از بروز سکته می شود.

علاوه بر این کشمش در کمک به دیابتی ها و پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز مفید واقع می شود. حال که می دانید کشمش چه خاصیتی دارد، آن را حتماً در رژیم غذایی کودکان و سالمندان جای دهید.

منبع : کشمش چه خاصیتی دارد ؟

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

جنایت علیه حیوانات

بسیاری از برند های مشهور مد در سراسر دنیا با جنایت علیه حیوانات بیش از 5600 اقلام فروشی تهیه شده از اجزاء بدن حیوانات حیات وحش دارند. متاسفانه در دنیا نظارتی بر ممنوعیت فروش کالاهای تهیه شده از جانوران حیات وحش وجود ندارد و سودجویان هر ساله حیوانات زیادی را سلاخی می کنند.

 

تجارت خز

ظلم وحشتناکی در حق حیوانات حیات وحش صورت می گیرد تا تجارت خز رونق پیدا کند. مطابق با آمار های اعلام شده رزش تجارت خز در صنعت پوشاک به سی میلیارد دلار می رسد و این رقم برابر با گرفتن جان 100 میلیون حیوان به ظالمانه ترین شکل ممکن است.

 

سلاخی حیوانات مو دار

پوست هر حیوان موداری تحت عنوان خز شناخته می شود. حیواناتی مثل راکن، راسو، خرگوش و روباه در این دسته قرار دارند و این حیوانات بی گناه به دلیل داشتن چنین پوستی برای تولید وسایل تزئینی غیر ضروری پوشاک انسان مثل کلاه، کیف فیقه ی پالتو و حتی اسباب بازی می میرند. تقریبا در هر دقیقه 114 حیوان بی گناه پوست کنده می شوند!

 

پوست حیات وحش

گاهی پوست حیوانات پرورشی مورد استفاده قرار می گیرد و گاهی این حیوانات از طبیعت شکار می شوند و تحت سخت ترین شرایط در تله ها می افتند و جان خود را از دست می دهند. این حیوانات در قفس هایی به بدترین شکل ممکن نگهداری می شوند تا روز پوست کندن ان ها سر برسد و تنها چیزی که برای سودجویان اهمیت دارد، پوست ان هاست. فیلم های رقت باری از زنده زنده پوست کندن جانوران در شبکه های اینترنتی موجود است.

 

لباس پر دار نخرید

پشت پرده ی کندن پر غاز نیز وضعیت بهتری نسبت به پوست کندن حیوانات ندارد! غاز های بیچاره را زنده زنده پر می کنند و پس از رشد دوباره ی پر ها، باز این جنایت دردناک را در حق آن ها تکرار می کنند. اگر حین کندن پر ها پوست حیوان زخم شود ان را با نخ و سوزن می دوزند! برای جلوگیری از چنین جنایاتی لباس پر دار نخرید.

 

بخشی از محصولات غیر قانونی توقیف می شوند

شرکت های بزرگ تولید لباس و پوشاک در دنیا مسئول قاچاق حیوانات حیات وحش و مرگ ان ها هستند. با این حال تنها بخش کوچکی از این محصولات توقیف می شوند و کماکان سودآوری زیادی برای این شرکت ها در پی دارند. درچنین شرایطی نمی توان انتظار توقف سوء استفاده از حیوانات حیات وحش را داشت.

 

لزوم حمایت از حیوانات

حتی با وجود اینکه استفاده از محصولات تهیه شده از اجزاء حیوانات در صنعت مد ممنوع است، همچنان حیوانات زیادی در دنیا برای این منظور کشته می شوند. یکی از بهترین راهکار ها اطلاع رسانی به مردم در دنیا و آگاه سازی آن ها از تبعات خرید محصولات تهیه شده از اجزاء حیوانات است. روشن شدن جنایت علیه حیوانات در صنعت مد می تواند با کاهش خرید این محصولات جانی تازه به حیات وحش ببخشد.

منبع : جنایت علیه حیوانات 

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

جلوگیری از جوش زدن پوست چرب

پوست های چرب بیشتر مستعد جوش و آکنه هستند. به همین دلیل جلوگیری از جوش زدن پوست چرب با کنترل چربی پوست امکان پذیر است.

 

چرا پوست های چرب دچار آکنه می شوند؟

پوست های چرب با فعالیت زیاد غدد چربی ابجاد می شوند. یکی از علل بروز آکنه نیز انسداد روزنه ی غدد چربی است. این مساله به دلیل استفاده از مواد و لوازم آرایشی بدتر نیز می شود. گاهی تاثیرات هورمونی سبب ترشح بیشتر چربی می شوند. بامتری های ایجاد کننده ی اکنه در اطراف غدد چربی پوست زندگی می کنند و التهابات را افزایش می دهند. این مساله در آکنه درد نیز ایجاد می کند. معمولاً جنس پوست به صورت وراثتی چرب خواهد بود و در صورت وجود سابقه ی آکنه در خانواده این احتمال برای فرد بیشتر است.

 

روزانه به پوست خود رسیدگی کنید

توجه داشته باشید که پاکیزه نگه داشتن پوست یکی از مهمترین عوامل درمان و پیشگیری از ایجاد آکنه است. استفاده از پاک کننده های غیر صابونی و عدم زیاده روی در شستن پوست صورت ضمن استفاده از مرطوب کننده پس از هر بار شستشو و استفاده از ضد آفتاب های بدون چربی بیشترین تاثیر را در جلوگیری از جوش زدن پوست چرب خواهد داشت.

 

رژیم غذایی مناسب

عامل دیگری که برای کنترل وضعیت پوست های چرب مهم است، داشتن رژیم غذایی مناسب حاوی مکمل روی است اجتناب از خوردن خوراکی های شیرین و بیش از اندازه چرب نیز اهمیت دارد.

 

لوازم آرایشی

در صورت داشتن پوست صورت و پوست سر چرب لازم است در استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی دقت کنید. محصولات مناسب برای پوست چرب را تهیه کنید و تا جای ممکن از محصولات طبیعی بهره بگیرید. محصولاتی که پایه روغنی دارند برای افراد دارای پوست چرب به هیچ وجه مناسب نخواهد بود.

 

کنترل وزن

افرادی که پوست چرب دارند معمولاً استعداد بیشتری نیز برای چاق شدن خواهند داشت. ورزش کردن و سوزاندن کالری به طور روزانه علاوه بر کنترل وزن تاثیر شگرفی بر پوست صورت خواهد داشت. تعریق در اثر ورزش از طریق پوست صورت خود پاکسازی عمیقی ایجاد خواهد کرد و همچنین ایجاد آرامش روان و اعصاب سبب آرامش پوست صورت نیز می شود و از احتمال بروز آکنه می کاهد.

 

دستکاری نکردن جوش ها

در این بین دقت کنید دستکاری کردن آکنه و جوش سبب گسترش ان و ماندگار شدن جای زخم ها خواهد شد. به همین دلیل تنها به پاکسازی پوست و زمان دادن برای درمان جوش ها اکتفا کنید. تمیز نگه داشتن محل جوش ها مانع از رشد باکتری های مسبب آکنه وایجاد درد خواهد شد.

به طور کلی برای جلوگیری از جوش زدن پوست چرب باید دقت داشت که خشک بودن پوست صورت سبب ترشح چربی بیشتر و ایجاد جوش خواهد شد.

منبع : روش های جلوگیری از جوش زدن پوست چرب 

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

فواید گلیسرین برای پوست صورت

آیا با فواید گلیسرین برای پوست صورت آشنایی دارید؟ اگر به دنبال محصول جدیدی برای مراقبت از پوست خود هستید حتما گلیسرین را در فهرست خود قرار دهید. این ماده می تواند خشکی پوست را درمانکند و خواص سدگری پوست را نیز افزایش می دهد و سلامت پوست را تضمین می کند. گلیسرین پوست را نرم و مرطوب می کند.

 

گلیسرین چیست؟

این ماده مایعی با طعم شیرین، بدون رنگ، بدون بو و غیرسمی است. این ماده را از چربی های حیوانی و روغن های گیاهی می گیرند و به صورت صنعتی از پروپیلن ساخته می شود. گلیسرینجزء کلیدی تری گلیسرید و فسفولیپید است. وقتی بدن انسان از چربی ذخیره شده برای تامین انرژی استفاده می کند، گلیسرول و اسید های چرب ایجاد می شوند و وارد خون می شوند.

 

کاربرد های رایج گلیسرین

برخی از محصولات بهداشتی مانند صابون حاوی گلیسرین در بازار وجود دارند. از طرفی گلیسرین در تولید مواد غذایی نیز کاربرد دارد و به نوعی نگهدارنده ی مواد غذایی و محصولات زیبایی نیز خواهد بود.

شوینده های صورت، کرم های و لوسیون های صورت و بدن، سرم ها و تونر های پوست، صابون، شوینده های دهان، دارو های سرفه، ضد یخ و حتی مایع مورد استفاده در سیگار الکترونیکی حاوی گلیسرین هستند. گلیسرین مایع خالص در بازار عرضه می شود.

 

فواید گلیسرین

گلیسرین به خوبی به پوست و مو رطوبت رسانی می کند. از جمله فواید گلیسرین برای پوست جلوگیری از ایجاد حساسیت هاست و حتی می تواند روند درمان زخم را تسریع کند. ترک پوست دست و پا هم می تواند با گلیسرین درمان شود. امروزه محصولات زیادی وجود دارند که حاوی ماده ی گلیسرین هستند.

 

خطرات و عوارض جانبی

معمولاً گلیسرین بدون ایجاد عوارض جانبی ناخواسته قابل مصرف است. اما، سوختگی، قرمزی و ایجاد حساسیت ممکن است در اثر استفاده از هر محصولی به وجود بیاید. این نشانه ای از وجود حساسیت فرد در فرد نسبت به آن ماده ی خاص است و باید مصرف ان محصول ایجاد کننده ی حساسیت سریعاً قطع شود و در صورت نیاز به درمان به پزشک مراجعه گردد.

برخی ادعا می کنند که مصرف گلیسرین در سفید کردن پوست تاثیر دارد اما هنوز چنین تاثیری برای آن اثبات نشده است. به طور کلی گزارش آلرژی های شدید نسبت به ماده ی گلیسرین بسیار نادر است.

 

سخن آخر

گلیسرین ماده ای طبیعی است که از منابع روغن های حیوانی یا گیاهی نظیر نارگیل، دانه ی سویا و روغن پالم به دست می آید و یا به صورت صنعتی تولید می شود. از این ماده در مواد خوراکی نیز استفاده می شود گرچه چنین خوراکی هایی لزوماً در دسته ی خوراکی های سالم قرار نمی گیرند. گلیسرین یکی از بهترین مواد برای جلوگیری و درمان خشکی پوست است و شاید این مورد از مهمترین فواید گلیسرین برای پوست صورت باشد.

منبع : گلیسیرین چه فوایدی برای پوست دارد ؟

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

بهترین زمان مصرف دارو چه زمانی است

نوع داروی مصرفی در اینکه بهترین زمان مصرف دارو چه زمانی است، نقش تعیین کننده ای دارد. برای برخی از دارو ها زمان مصرف تفاوت چندانی در اثر بخشی نخواهد داشت. برخی از دارو ها وجود دارند که باید هر روز سر ساعت خاصی مصرف شوند و به طور تقریبی می توان تخمین زد که برای 30% از کل دارو ها زمان بندی مصرف بسیار مهم است. برای مثال در پژوهش های اخیر نشان داده شده است که داروهای مربوط به فشار خون در صورت مصرف در هنگام شب اثر بخشی بهتری خواهند داشت.

 

وقتی زمان بندی مهم نباشد

در برخی از موارد زمانی که برای مصرف دارو انتخاب می شود مهم نیست. برای مثال دارو های انتی هیستامین را می توان در صورت نیاز در هر زمانی مصرف نمود. شب یا روز تفاوتی در تاثیر آن نخواهد داشت. تنها مساله ی مهم در مورد چنین دارو هایی رعایت فواصل زمانی بین هر دو مرحله دریافت دارو است که در صورت زیاد بودن تاثیر دارو دیده نخواهد شد و در صورت کم بودن فاصله ی زمانی، احتمال مسمویت دارویی وجود خواهد داشت.

معمولاً برای داروهایی که نیاز به دقت در زمان مصرف ندارند، توصیه می شود هر روز در ساعت مشخصی مورد استفاده قرار بگیرند و این کار به صورت عادتی برای فرد در بیاید.

 

زمان برای چه دارو هایی مهم است؟

برخی دارو های مانند قرص خواب، مشخصاً باید در زمانی پیش از خواب مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از دارو هایی که خاصیت گیج کنندگی و خواب آوری دارند نیز باید در شب مصرف شوند تا تداخلی با کار های روزانه ی فرد ایجاد نکنند. در مقابل برخی از دارو ها که خواص مدر دارند بهتر است در طی روز مصرف شوند.

آنزیم های کنترل کننده ی کلسترول در شب فعال هستند، به همین دلیل بهتر است داروهای کنترل کننده ی جربی خون شب ها مصرف شوند.

داروهایی که برای بیماری های روماتیسمی و دیگر بیماری های خود ایمنی مصرف می شوند نیز تاثیر پذیری زیادی نسبت به زمان مصرف دارند و باید طبق نظر پزشک به دقت در زمان مخصوص خود مصرف شوند. برخی دار ها حتی هفته ای یکبار در ساعت و روز مشخص باید دریافت گردند.

 

دارو های فشار خون

دو نوع دارو برای درمان فشار خون وجود دارد. ACE مانند پریندوپریل و ARB مانند ایربزارتان. این دارو ها با تاثیر بر عروق خونی فشار خون را می کاهند. بیشتر پزشکان توصیه می کنند این دارو ها در زمان صبح مصرف شود. اما پژوهش ها اثبات کرده است که مصرف دارو های فشار خون در شب می تواند تا 45% از احتمال سکته و حملههای قلبی جلوگیری کند.

با مشورت با پزشک خود می توانید به خوبی متوجه شوید که بهترین زمان مصرف دارو چه زمانی است.

 

منبع: https://bit.ly/31Gy5ee

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

ضد آفتاب بزنیم یا نه

اختلاف نظر هایی که در مورد استفاده از ضد آفتاب وجود دارد، افراد را به این فکر وا می دارد که بالاخره ضد آفتاب بزنیم یا نه؟ در ادامه قصد داریم برخی از حرف های بی پایه و اساس غیر علمی را مورد بررسی قرار دهیم. در این رابطه شایعاتی در مود بدی ضد آفتاب را ذکر خواهیم کرد.

 

ضد آفتاب برای استخوان ها ضرر دارد

برخی از افراد فکر می کنند استفاده از ضد آفتاب مانع جذب ویتامین دی می شود. باید این را بدانید که بدن شما به مقدار بسیار جزءی نور UV نیاز دارد تا ویتامین د بسازد. پژوهش ها نشان می دهد میزان ساخته شدن ویتامین د در بدن افرادی که از ضد آفتاب استفاده می کنند با کسانی که ضد آفتاب نمی زنند، تفاوتی ندارد.

 

در ساخت ضد آفتاب از مواد سمی استفاده می شود

یکی از نگرانی های مهم در رابطه با ضدآفتاب وجود مواد سمی و خطرناک در آن است. گرچه در مقایسه با فواید عظیم محافظتی که ضد آفتاب در پی دارد، خطرات آن ناچیز خواهد بود، مقرراتی برای استاندارد سازی این محصولات و عدم استفاده از مواد سمی در ان ها وجود دارد.

ممکن است برخی از مواد به کار رفته در ساخت ضد آفتاب سمی و موثر بر هورمون ها باشند اما مقادیر ناچیزی از آن که به صورت موضعی استفاده می شود، نمی تواند تاثیر مخربی بر بدن داشته باشد و عوارض پرتو فرابنفش خورشید برای پوست و تأثیر آن بر ابتلا به سرطان پوست بسیار بیشتر خواهد بود.

 

ضد آفتاب نقشی در پیشگیری از سرطان پوست ندارد

برخی از افراد به دلیل وجود سابقه ی ژنتیکی در خانواده برای ابتلا به سرطان پوست، فکر می کنند ضد آفتاب تاثیر برای پیشگیری از این بیماری برای آن ها نخواهد داشت. در صورتی که اینگونه نیست و به هر حال قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون حفاظت برای همگان خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد و ضد آفتاب می تواند این خطر را کاهش دهد.

 

استفاده از ضد آفتاب در سن میانسالی دیگر اثری ندارد

آنچه که در بهره مندی از خواص محافظتی ضد آفتاب اهمیت دارد، زمان شروع استفاده از آن نیست. مهم این است که استفاده از ضد آفتاب به صورت پیوسته و هر روزه باشد تا بتواند به خوبی از پوست در برابر پیر شدگی و همچنین افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کند.

 

نکات آخر

دقت کنید از ضد آفتاب تاریخ گذشته استفاده نکنید و در صورت داشتن حساسیت به یک برند خاص از برند های دیگر استفاده کنید و از مصرف ضد آفتاب به طور کلی صرف نظر نکنید. اگر کسان دیگری در اطراف شما دغدغه دارند که ضد آفتاب بزنیم یا نه، می توانید این مقاله را با آن ها به اشتراک بگذارید.

منبع: https://bit.ly/2CRw32H

  • فرزانه موسوی
  • ۰
  • ۰

خطر لخته شدن خون

ویروس کووید 19ویروس عجیبی است. علاوه بر علائم تنفسی، خطر لخته شدن خون نیز در اثر ابتلا به این ویروس جود دارد. بیمارانی که دچار عفونت شدید ویروس کرونا شده اند بیشتر در معرض لخته شدن خون در رگ ها و شریان ها بوده اند.

لخته های خون ممکن است در رگی در پا ایجاد شوند و با رسیدن به ریه ها سبب امبولی شوند که مانع از رسیدن خون و اکسیژن خواهد شد و مرگبار است. لخته خون در شریان ها ممکن است منجر به سکته قلبی و یا سکته مغزی به علت ممانعت از رسیدن اکسیژن شود.

 

لخته های خون چه می کنند؟

داده های جدید از هلند و فرانسه نشانمی دهد بیماران بد حال کرونایی که نیازنند مراقبت در ICU بوده اند بین 30 تا 70% در رگ های پا یا ریه ی خود دچار لخته ی خون شده اند. از هر 4 بیمار کرونایی در ICU یک نفر دچار آمبولی می شود.

 

خطر سکته

بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر سکته قرار دارند. احتمال سکته با فازایش سن و و داشتن بیماری های زمینه ای نظیر فشار خون، کلسترول بالا و یا عاداتی مثل سیگارکشیدن بیشتر می شود. البته سکته در بیماران کرونایی تا کنون روندی غیر عادی داشته و در تمام سنین مشاهده شده است حتی در بیماران کم سن و بدون بیماری زمینه ای نیز دیده شده است.

 

دشواری درمان و تشخیص لخته های خونی

روال پیش رو برای بیماران کرونایی نیازمند بستری تزریق دوز کمی از داروهای رقیق کننده ی خون برای جلوگیری از لخته شدن خون است. پزشکان در مقدار داروی رقیق کننده یخون اتفاق نظر ندارند و پژوهش های بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. تشخیث لخته های ایجاد شده نیز خود چالش بزرگی بر سر راه پزشکان است. متاسفانه عفونت بیماری کرونا تست های تشخیص لخته خون را با خطا مواجه می کند.

 

چرا کووید 19 لخته خون ایجاد می کند؟

یک نظریه در این رابطه وجود دارد که عنوان می کند افزایش نرخ لخته خون در زمان بیماری کرونا می تواند متاثر از حال وخیم و بی تحرکی باشد. تعبیر دیگری در این زمینه وجود دارد که تاثیر مستقیم ویروس بر سلول های خونی را باور دارد. زیرا در زمانی که سیستم ایمنی بدن در حالت فعالیت بالاست، به خودی خود می تواند سبب ایجاد لختههای خونی شود.

نظریه ی دیگری بر این مبناست که ویروس کرونا به طور مستقیم سبب لخته شدن خون می شود تا فضای بهتری برای زنده ماندن پیدا کند، چنانکه ویروس سارس از خانواده ی کرونا نیز با پروتئین لخته ی کننده ی خون فعالیت بیشتری داشت.

به نظر می رسد خطر لخته شدن خون در زمان ابتلا به کرونا یکی از عوامل خطرناک منجر به مرگ و میر است.

منبع: https://bit.ly/2OLXvkK

  • فرزانه موسوی