مطالب عمومی

  • ۰
  • ۰

خطر لخته شدن خون

ویروس کووید 19ویروس عجیبی است. علاوه بر علائم تنفسی، خطر لخته شدن خون نیز در اثر ابتلا به این ویروس جود دارد. بیمارانی که دچار عفونت شدید ویروس کرونا شده اند بیشتر در معرض لخته شدن خون در رگ ها و شریان ها بوده اند.

لخته های خون ممکن است در رگی در پا ایجاد شوند و با رسیدن به ریه ها سبب امبولی شوند که مانع از رسیدن خون و اکسیژن خواهد شد و مرگبار است. لخته خون در شریان ها ممکن است منجر به سکته قلبی و یا سکته مغزی به علت ممانعت از رسیدن اکسیژن شود.

 

لخته های خون چه می کنند؟

داده های جدید از هلند و فرانسه نشانمی دهد بیماران بد حال کرونایی که نیازنند مراقبت در ICU بوده اند بین 30 تا 70% در رگ های پا یا ریه ی خود دچار لخته ی خون شده اند. از هر 4 بیمار کرونایی در ICU یک نفر دچار آمبولی می شود.

 

خطر سکته

بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر سکته قرار دارند. احتمال سکته با فازایش سن و و داشتن بیماری های زمینه ای نظیر فشار خون، کلسترول بالا و یا عاداتی مثل سیگارکشیدن بیشتر می شود. البته سکته در بیماران کرونایی تا کنون روندی غیر عادی داشته و در تمام سنین مشاهده شده است حتی در بیماران کم سن و بدون بیماری زمینه ای نیز دیده شده است.

 

دشواری درمان و تشخیص لخته های خونی

روال پیش رو برای بیماران کرونایی نیازمند بستری تزریق دوز کمی از داروهای رقیق کننده ی خون برای جلوگیری از لخته شدن خون است. پزشکان در مقدار داروی رقیق کننده یخون اتفاق نظر ندارند و پژوهش های بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. تشخیث لخته های ایجاد شده نیز خود چالش بزرگی بر سر راه پزشکان است. متاسفانه عفونت بیماری کرونا تست های تشخیص لخته خون را با خطا مواجه می کند.

 

چرا کووید 19 لخته خون ایجاد می کند؟

یک نظریه در این رابطه وجود دارد که عنوان می کند افزایش نرخ لخته خون در زمان بیماری کرونا می تواند متاثر از حال وخیم و بی تحرکی باشد. تعبیر دیگری در این زمینه وجود دارد که تاثیر مستقیم ویروس بر سلول های خونی را باور دارد. زیرا در زمانی که سیستم ایمنی بدن در حالت فعالیت بالاست، به خودی خود می تواند سبب ایجاد لختههای خونی شود.

نظریه ی دیگری بر این مبناست که ویروس کرونا به طور مستقیم سبب لخته شدن خون می شود تا فضای بهتری برای زنده ماندن پیدا کند، چنانکه ویروس سارس از خانواده ی کرونا نیز با پروتئین لخته ی کننده ی خون فعالیت بیشتری داشت.

به نظر می رسد خطر لخته شدن خون در زمان ابتلا به کرونا یکی از عوامل خطرناک منجر به مرگ و میر است.

منبع: https://bit.ly/2OLXvkK

  • ۹۹/۰۵/۰۱
  • فرزانه موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی