مطالب عمومی

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فلج خواب چیست

فلج خواب چیست؟ فلج خواب زمانی اتفاق می افتد که از خواب بیدار می شوید اما احساس می کنید نمی توانید حرکت کنید. فلج خواب حداقل تا زمانی که فرد متوجه نشود چه اتفاقی افتاده، می تواند بسیار عجیب و ترسناک باشد.

چه کسانی فلج خواب را تجربه می کنند

در موارد زیر، احتمال تجربه کردن فلج خواب بیشتر است: وجود افرادی در خانواده که به فلج خواب دچار هستند. افرادی که خواب کافی ندارند یا الگوی خواب منظم خود را تغییر داده اند؛ کسانی که کار شیفتی دارند. افرادی که استرس دارند یا داروهای خاصی مصرف می کنند. افرادی که اختلال حمله خواب مانند نارکولپسی دارند (که به طور ناگهانی و غیرقابل کنترل، زمانی که وقت خواب نیست مثلا در کلاس می خوابند). به نظر می رسد در افرادی که به پشت می خوابند، فلج خواب شایع تر است؛ اما علت آن مشخص نیست. بسیاری از افراد، مرحله فلج خواب را تجربه می کنند و معمولاً در نوجوانان مشاهده می شود. در مردان یا زنان نیز فلج خواب رخ می دهد. با این حال، هنوز دانشمندان در مورد فلج خواب و اینکه چرا برخی از افراد نسبت به دیگران، بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند، چیز زیادی نمی دانند.

در فلج خواب، چه اتفاقی رخ می دهد

علت فلج خواب چیست؟ در فلج خواب ممکن است احساس کنید که چیزی روی شما نشسته است و شما را از حرکت باز می دارد. در زمان های قدیم، فلج خواب را “بختک” می نامیدند؛ می گفتند گویا یک دیو روی سینه شما نشسته است. اما اکنون می دانیم که این یک مشکل خواب شایع است که خوشبختانه، معمولاً خیلی طول نمی کشد و پزشکان آن را پارازومنی می نامند. در فلج خواب، مغز ما نیمه خواب است؛ برخی از قسمت های مغز ما بیدار و فعال هستند اما سایر قسمت ها سریع به خواب می روند. آن بخشی که خواب است، قسمتی از مغز است به عضلات فرمان می دهد استراحت کنند.

درمان فلج خواب

در پاسخ به اینکه درمان فلج خواب چیست، باید گفت فلج خواب اغلب به درمان نیاز ندارد. اگر هنگام خوابیدن یا بیدار شدن از خواب، چند ثانیه یا چند دقیقه قادر به حرکت یا صحبت کردن نبودید، احتمالاً دچار فلج خواب شده اید. اگر گاهی اوقات فلج خواب را تجربه می کنید، توصیه هایی برای انجام دادن وجود دارد: اطمینان حاصل کنید که خواب کافی دارید. سعی کنید استرس را در زندگی تان بخصوص قبل از خواب کاهش دهید. وضعیت خواب متفاوت را امتحان کنید (مخصوصاً اگر عادت دارید روی پشت خود بخوابید). اگر فلج خواب به طور مداوم مانع از یک خواب خوب در شب می شود، به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است درمورد احساسات شما، سابقه سلامتی و اینکه آیا خانواده شما دچار مشکلات خواب شده است، سؤال کند. امیدواریم با مطالعه نکات فوق، تا حدودی متوجه شده باشید که فلج خواب چیست.

منبع : https://bit.ly/2GvUHY6

  • فرزانه موسوی