مطالب عمومی

  • ۰
  • ۰

بهترین زمان مصرف دارو چه زمانی است

نوع داروی مصرفی در اینکه بهترین زمان مصرف دارو چه زمانی است، نقش تعیین کننده ای دارد. برای برخی از دارو ها زمان مصرف تفاوت چندانی در اثر بخشی نخواهد داشت. برخی از دارو ها وجود دارند که باید هر روز سر ساعت خاصی مصرف شوند و به طور تقریبی می توان تخمین زد که برای 30% از کل دارو ها زمان بندی مصرف بسیار مهم است. برای مثال در پژوهش های اخیر نشان داده شده است که داروهای مربوط به فشار خون در صورت مصرف در هنگام شب اثر بخشی بهتری خواهند داشت.

 

وقتی زمان بندی مهم نباشد

در برخی از موارد زمانی که برای مصرف دارو انتخاب می شود مهم نیست. برای مثال دارو های انتی هیستامین را می توان در صورت نیاز در هر زمانی مصرف نمود. شب یا روز تفاوتی در تاثیر آن نخواهد داشت. تنها مساله ی مهم در مورد چنین دارو هایی رعایت فواصل زمانی بین هر دو مرحله دریافت دارو است که در صورت زیاد بودن تاثیر دارو دیده نخواهد شد و در صورت کم بودن فاصله ی زمانی، احتمال مسمویت دارویی وجود خواهد داشت.

معمولاً برای داروهایی که نیاز به دقت در زمان مصرف ندارند، توصیه می شود هر روز در ساعت مشخصی مورد استفاده قرار بگیرند و این کار به صورت عادتی برای فرد در بیاید.

 

زمان برای چه دارو هایی مهم است؟

برخی دارو های مانند قرص خواب، مشخصاً باید در زمانی پیش از خواب مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از دارو هایی که خاصیت گیج کنندگی و خواب آوری دارند نیز باید در شب مصرف شوند تا تداخلی با کار های روزانه ی فرد ایجاد نکنند. در مقابل برخی از دارو ها که خواص مدر دارند بهتر است در طی روز مصرف شوند.

آنزیم های کنترل کننده ی کلسترول در شب فعال هستند، به همین دلیل بهتر است داروهای کنترل کننده ی جربی خون شب ها مصرف شوند.

داروهایی که برای بیماری های روماتیسمی و دیگر بیماری های خود ایمنی مصرف می شوند نیز تاثیر پذیری زیادی نسبت به زمان مصرف دارند و باید طبق نظر پزشک به دقت در زمان مخصوص خود مصرف شوند. برخی دار ها حتی هفته ای یکبار در ساعت و روز مشخص باید دریافت گردند.

 

دارو های فشار خون

دو نوع دارو برای درمان فشار خون وجود دارد. ACE مانند پریندوپریل و ARB مانند ایربزارتان. این دارو ها با تاثیر بر عروق خونی فشار خون را می کاهند. بیشتر پزشکان توصیه می کنند این دارو ها در زمان صبح مصرف شود. اما پژوهش ها اثبات کرده است که مصرف دارو های فشار خون در شب می تواند تا 45% از احتمال سکته و حملههای قلبی جلوگیری کند.

با مشورت با پزشک خود می توانید به خوبی متوجه شوید که بهترین زمان مصرف دارو چه زمانی است.

 

منبع: https://bit.ly/31Gy5ee

  • ۹۹/۰۵/۲۰
  • فرزانه موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی