مطالب عمومی

  • ۰
  • ۰

ضرورت برنامه ریزی

ضرورت برنامه ریزی در زندگی زمانی مشخص می شود که گاها روز به آخر می رسد و با اینکه دایماً از کاری به کار دیگر مشغول بوده ایم، متوجه می شویم فرصتی برای تمرکز بر اولویت ها نداشته ایم. در ادامه نکاتی را برای برنامه ریزی مطح می کنیم.

 

برنامه خود را هر روز بنویسید

مهمترین نکته برای برنامه ریزی روزانه این است که برنامه خود را بنویسید. نوشتن برنامه روزانه، یک روش خوب برای مدیریت زمان است. نکته مهم این است که وقت بگذارید تا کاری را که می خواهید امروز انجام شود، انجام دهید. معین کنید که اولویت های شما چیست و لیستی از کارهای مهمی که باید انجام شود تهیه کنید. نوشتن برنامه، مغز را بی نیاز از این می کند که کارهای مهم را دائماً به خاطر بیاورد.

 

هر روز در زمان ثابتی برنامه ریزی کنید

وقتی برنامه خود را در ساعت مشخصی تنظیم می کنید، کم کم عادت می کنید. می توانید از برای هر روز، از شب قبل یا صبح همان روز برنامه ریزی کنید. بهتر است برنامه ریزی را صبح، بعد از صرف صبحانه انجام دهید که عملکرد مغز تا حدودی بهتر است.

 

لیست کارهای خانه و کار را از هم جدا کنید

خیلی راحت است که به امور مربوط به شغلمان بپردازیم و وظایف زندگی خود را کنار بگذاریم. برگه برنامه روزانه خود را با عناوین کار و زندگی از هم مجزا کنید تا بتوانید به راحتی ببینید چه کاری در هر زمینه باید انجام شود و کدامیک اولویت دارد؛ تا در آخر روز یک رضایت نسبت از رسیدگی به هر دو زمینه داشته باشید.

 

چندین بار به لیست خود مراجعه کنید

یکی دیگر از روش های کارآمد مدیریت زمان این است که در طی روز به لیست خود مراجعه کنید. لیست خود را در جایی نگه دارید که بتوانید به راحتی در طول روز به آن مراجعه کنید.

 

کارهای سریع را هم در برنامه بگنجانید

همه موارد در برنامه روزانه نباید یک کار بزرگ باشد. اینکه کاری فقط 10 یا 15 دقیقه زمان می برد، به این معنی نیست که نباید در لیست برنامه قرار بگیرد.

از آنجا که کارهای سریع به زمان و انرژی زیادی نیاز ندارند، برای زمان هایی در روز که کم انرژی هستید، عالی است. یکی دیگر از مزایای اضافه کردن کارهای سریع به لیست برنامه این است که اگر وقت کم آوردید، از اینها به راحتی صرف نظر کنید و به کارهای مهم تر بپردازید. نکته ی آخر اینکه بسیار رضایت بخش است که در پایان روز به عقب برگردید و تقریباً همه ی  کارها را انجام شده ببینید. گنجاندن کارهای سریع در برنامه باعث می شود که بتوانید همه موارد برنامه را انجام دهید و ضرورت برنامه ریزی را بهتر درک کنید.

منبع: https://bit.ly/38fTIF2

 

  • ۹۹/۰۴/۱۰
  • فرزانه موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی