مطالب عمومی

  • ۰
  • ۰

اهمیت سپاسگزاری

همه می دانیم سپاسگزاری، خوب است؛ اما اهمیت سپاسگزاری بیش از این است؛ قدردانی برای بدن خوب است. مفهومش ساده است. ذهن سالم = بدن سالم. راه های زیادی برای کسب فواید سپاسگزاری وجود دارد؛ برای مثال، یادداشت کردن و یاد آوری نعمت ها، مدیتیشن و دعا کردن. سپاسگزاری علاوه بر ازدیاد نعمت ها، در حفظ سلامت روانی و جسمی موثر است.

 

تاثیر سپاسگزاری بر مغز

قدر دانی برای مغز مفید است. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که برخی عملکردهای بدن از جمله اشتها، خواب، دما، متابولیسم و ​​رشد را تنظیم می کند. هیپوتالاموس مغز، وقتی شکرگزاری می کنیم و یا عملی را از سر مهربانی انجام می دهیم، فعال می شود. اعمال مهربانی و احساس قدر دانی، سطح دوپامین را در مغز افزایش می یابد و باعث ایجاد احساس بسیار خوبی در فرد می شود که انگیزه پیدا می کند دوباره تشکر کند و به دیگران مهربانی کند. تحقیقات در مورد فواید قدر دانی نشان می دهد که این اثرات عصبی، فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد.

 

خواب بهتر

قدردانی باعث افزایش کیفیت خواب می شود. خواب یک نیاز حیاتی است که توسط هیپوتالاموس کنترل می شود. وقتی روی نعمت ها متمرکز می شویم و احساس قدردانی در ما فعال است، باعث می شود راحت تر به خواب برویم و خواب عمیقی را تجربه کنیم. این البته تأثیر متقابل بر سلامتی دارد و مزایای سپاسگزاری را بیشتر می کند. به عنوان مثال، خواب به بسیاری از عملکردهای بدن مرتبط است و می تواند اضطراب، افسردگی، درد و استرس را برطرف کند. همچنین سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند؛ یعنی به طور کلی سالم تر می شویم.

 

تسکین استرس

خواب خوب به معنای آرامش بیشتر است. در خواب، فشار ناشی از کار و دیگر ناراحتی های عاطفی کاهش می یابد. قدردانی از نظر جسمی نیز برای قلب و سیستم عصبی مفید است و ما را در مقابل آسیب ها و وقایع استرس زا مقاوم می کند. حتی بیمارانی که روحیه سپاسگزاری دارند، زودتر از سایرین روند بهبودی را طی می کنند.

 

افزایش انرژی و نشاط

تحقیقات نشان داده است که افراد سپاسگزار سطح انرژی بالاتری دارند؛ آرام تر، شاد تر و سالم تر هستند. طبیعتاً، این فواید سپاسگزاری، ما را به این نتیجه می رساند که روحیه سپاسگزاری باعث افزایش طول عمر می شود. مهم نیست که این فواید، به دلیل قدرت مثبت نگری است یا به دلیل افزایش سطح دوپامین در مغز است که در پی آن یک واکنش زنجیره ای ایجاد می شود و مزایای سپاسگزاری را افزایش می دهد؛ در هر صورت، شواهد غیر قابل انکاری وجود دارد که نشان می دهد بدن، ذهن و روح ما از سپاسگزاری سود می برد. و این فواید و مزایا، بر اهمیت سپاسگزاری تاکید می کند.

منبع: تاثیر سپاسگزاری بر مغز چیست؟

  • ۹۹/۰۴/۱۱
  • فرزانه موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی