مطالب عمومی

  • ۰
  • ۰

سمعک

سمعک چیست ؟

سمعکها اصواتی را که وارد گوش می شوند را دریافت می کنند و آنها را مطابق با میزان و نوع افت شنوایی فرد پردازش کرده و سپس صدای پردازش شده و تقویت شده را به داخل گوش هدایت می کنند. تمامی این مراحل بطور آنی انجام می گیرد.سمعکها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ تولید می شوند.
سمعکهای آنالوگ صدای دریافتی را تبدیل به سیگنالهای الکتریکی می کنند و سپس این سیگنالهای الکتریکی را تقویت کرده و به داخل گوش هدایت می کنند. امروزه از این نوع سمعک ها کمتر استفاده می شود.بعضی از سمعکهای آنالوگ، قابلیت تشخیص صدای قوی از ضعیف را دارند. در نتیجه صداهای ضعیف را تقویت کرده ولی صداهای قوی را بدون تقویت وارد گوش می کنند. به این ویژگی اصطلاحا کنترل اتوماتیک بهره یا Automatic Gain Control – AGC گفته می شود.
سمعک های دیجیتال بسیار پیشرفته تر از سمعکهای آنالوگ هستند. در سمعک های دیجیتال از پردازشگرهای سیلیکونی برای پردازش صدا های دریافتی استفاده می شود. سیگنالهای صوتی پردازش شده به اصوات شنیداری تبدیل شده و در سطوح مناسبی از صدا وارد گوش می شود.قدرت پردازشی در این نوع سمعکها به گونه ای است که بطور هوشمند می توانند تصمیم بگیرند که چه صداهایی نیاز به تقویت داشته و چه صداهایی نیاز به کاهش دارد مثلا نویزهای محیطی و آلودگیهای صوتی می توانند براحتی فیلتر شوند. این قابلیت، به فرد استفاده کننده از سمعک این امکان را می دهد که اصوات مشابه را بطور واضح از هم تشخیص دهد و بشنود.

اجزای سمعک

طراحی بسیار ظریف : در طراحی سمعک های جدید بیشتر سعی می شود سایز سمعک کوچکتر و دید آن کمتر شود. طراحی بسیار ظریف سمعک باعث شده که از بیرون سمعک هیچ دیدی نداشته باشد.

محافظ گوش :  برای محافظت از ورود صدای بلند به گوش در محیطی پر سر و صدا وسیله ای روی گوش قرار می گیرد که محافظ گوش نامیده می شود. از نظر شکل ظاهری چند گونه دارد می تواند به صورت قالبی باشد که حفره بیرونی لاله گوش را پر کند یا بصورت هدفون روی گوش قرار گیرد.

دکمه فشاری : بر روی اغلب سمعک های پشت گوش دکمه فشاری قرار دارد که این دکمه برای تغییر برنامه سمعک طراحی شده است.

کنترل از راه دور :  کنترل سمعک مثل کنترل تماس وسایل صوتی و تصویری دیگر برای ایجاد تغییرات در خروجی سمعک می باشد با کنترل سمعک می توان شدت ورودی، برنامه ها، جهت داری میکروفن با حتی بمی، زیری صدا را تغییر داد.

دریافت کننده :  بعد از پردازش و تقویت سیگنال‌های الکتریکی، این سیگنال‌ها به وسیلهٔ بلندگوی سمعک یا رسیور آن دوباره به امواج صوتی تبدیل و به گوش استفاده کننده ارایه می گردد.

میکروفن مستقیم :  کار میکروفون سمعک دریافت امواج صوتی و تبدیل آنها به سیگنال‌های الکتریکی است.

باطری : برای اینکه سمعک کار کند نیاز به یک تأمین کننده انرژی دارد که این انرژی از باطری سمعک تأمین می گردد باطری ها به دو صورت: باطری شارژی و باطری تعویضی و معمولی می باشد.

انواع سمعک

پزشکان انواع سمعک را به سه دسته تقسیم میکنند حالت اول از لحاظ تکنولوژی که خود به 5 زیر مجموعه تقسیم میشود سمعک آنالوگ، سمعک با قابلیت برنامه ریزی، سمعک دیجیتال، سمعک های هوشمند، سمعک هوشمند وایرلس یا بدون سیم  حالت دوم بر اساس برندهای سمعک که برندهایی سمعک مانند سمعک زیمنس ، سمعک فوناک ، سمعک ویدکس ، سمعک اتیکن ، سمعک یونیترون ، سمعک استارکی ،سمعک برنافن ، سمعک اینترتون ، سمعک ریساند ، محافظ گوش پرسنامدیکال می باشد و حالت سوم بر اساس ظاهر تقسیم میشود که در مطلب زیر توضیحات لازم قرار گرفته است.

منبع: سمعک

  • ۹۷/۰۸/۱۹
  • فرزانه موسوی

اجزای سمعک

انواع سمعک

سمعک

سمعک چیست

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی