مطالب عمومی

  • ۰
  • ۰
انواع کپسول گاز هلیوم

 

انواع کپسول گاز هلیوم معمولاً در ظرفیت های 50، 20 و 10 لیتری عرضه می شود تا به مصارف مختلفی از جمله خنک سازی دستگاه ام آر آی در بیمارستان ها، نشت یابی، کاربرد های آزمایشگاهی، کاربرد گاز هلیوم در جوشکاری، میکروسکوپ ها، ساخت تلفن های هوشمند، غواصی و … برسد. هر کدام از کاربرد ها نیازمند گرید متفاوتی از هلیوم هستند. در اینجا رایج ترین گرید های هلیوم از نظر خلوص را بررسی خواهیم کرد.

گرید های مختلف هلیوم چگونه تعیین می شوند؟

هلیوم به روش ساده ای گرید بندی می شود. اعدادی که به عنوان خلوص هلیوم اعلام می شوند دارای دو رقم صحیح و چند رقم اعشار هستند. رقم های صحیح هر دو 9 و رقم های اعشار از چند 9 و یک رقم آخر که می توان 9، 7 یا 5 باشد تشکیل شده است. در گرید بندی رقم اول شامل تعداد 9 ها و رقم دوم بعد از اعشار نشان دهنده رقم آخر خلوص است. در صورتی که رقم آخر خلوص 9 باشد، رقم دوم در گرید بندی صفر خواهد بود.

برای مثال خلوص 99.9999% برابر با گرید 6.0 و خلوص 99.997% برابر با گرید 4.7 هستند. مشتری با توجه به نیاز خود می تواند گاز هلیوم با خلوص مورد نظر را در کپسولی با ظرفیت مد نظر خود تهیه کند.

انواع گرید های هلیوم چیست و برای چه استفاده می شود ؟

گرید های هلیوم توسط شرکت توزیع کننده اعلام می شوند و هر شرکتی ممکن است گرید های مخصوص به خود را عرضه کند. محصول عرضه شده توسط شرکت های مختلف ممکن است از نظر نوع ناخالصی با هم متفاوت باشند. ناخالصی هایی که احتمال دارد در کپسول گاز هلیوم با درصد ناچیزی وجود داشته باشند عبارتند از : آرگون، کربن دی اکسید، نئون، نیتروژن، اکسیژن و حتی بخار آب.

1.هلیوم گرید 6 یا خلوص 99.9999%

هلیوم گرید 6 خالص ترین نوع گاز هلیوم و نزدیک به خلوص 100% است. از این نوع هلیوم برای تولید گوشی های هوشمند، کامپیوتر، تبلت، تلویزیون و … استفاده می کنند. مچنین در آزمایشگاه های تحقیقاتی، برای برش لیزری، دستگاه های ام آر آی  و نیز به عنوان گاز حامل در سوانگاری (کروماتوگرافی) از آن استفاده می شود.

2.هلیوم گرید 5.5 یا خلوص 99.9995%

این گونه از گاز هلیوم نیز خلوص بالا محسوب می شود و از ان در کار های تحقیقاتی و دیگر کاربرد ها نظیر خنک سازی دستگاه های ام آر آی، جوشکاری، فیبر نوری و … استفاده می کنند.

3.گرید های 4.5 تا 4.8

گاز هلیوم 4.8 (با خلوص 99.998%)، 4.7 ( با خلوص 99.997%)، 4.6 (با خلوص 99.996%) و 4.5 (با خلوص 99.995%)  معمولاً به عنوان هلیوم درجه صنعتی شناخته می شوند و برای کاربرد در جوشکاری، خنک سازی موشک ها، کاربردهای پزشکی، بلن ها و ….. استفاده می گردند.

4.هلیوم گرید 4 (با خلوص 99.99%)

این نوع از گاز هلیوم که حدود 80% خلوص دارد به طور کلی به نام  گرید بالن شناخته می شود. هرچند این بدان معنی نیست که از هلیوم با خلوص بالاتر برای این کاربرد استفاده نشود.

انواع کپسول گاز هلیوم در دنیا معمولاً با هلیوم گرید 5 پر می شوند زیرا تولید هلیوم با این درجه خلوص کم هزینه تر است.

منبع: انواع کپسول گاز هلیوم دارای چه گریدهایی هستند؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی